AP

Fox, Dominion reach settlement over false election claims

Apr 18, 2023, 2:09 PM | Updated: 3:03 pm

fox settlement...

WILMINGTON, DELAWARE - APRIL 18: Reporters and members of the public line up early to enter the Leonard Williams Justice Center where Dominion Voting Systems is suing FOX News in Delaware Superior Court on April 18, 2023 in Wilmington, Delaware. Dominion is seeking $1.6 billion in damages because it claims it was defamed by FOX when the cable network broadcast false claims that it was tied to late Venezuelan President Hugo Chavez, that it paid kickbacks to politicians and that its voting machines were 'rigged' and switched millions of votes from Donald Trump to Joe Biden in the 2020 election. (Chip Somodevilla/Getty Images)

(Chip Somodevilla/Getty Images)

WILMINGTON, Del. (AP) — Fox and Dominion Voting Systems reached a settlement Tuesday in the voting machine company’s defamation lawsuit, averting a trial in a case that exposed how the top-rated network chased viewers by promoting lies about the 2020 presidential election.

An attorney for Dominion said the settlement was for $787.5 million.

“The truth matters. Lies have consequences,” said Dominion lawyer Justin Nelson in a news conference outside the courthouse after the announcement.

Dominion had asked for $1.6 billion in arguing that Fox had damaged its reputation by helping peddle phony conspiracy theories about its equipment switching votes from former President Donald Trump to Democrat Joe Biden. Fox said the amount greatly overstated the value of the Colorado-based company.

The resolution announced in Delaware Superior Court follows a recent summary judgment ruling by Judge Eric Davis in which he allowed the case to go to trial while emphasizing it was “CRYSTAL clear” that none of the allegations about Dominion aired on Fox by Trump allies were true.

In a statement issued shortly after the announcement, Fox News said the network acknowledged “the court’s rulings finding certain claims about Dominion to be false.” It did not respond to an inquiry asking for elaboration.

Inquiries to Dominion and Fox Corp. were not immediately returned.

Records released as part of the lawsuit showed how Fox hosts and executives did not believe the claims by Trump’s allies but aired them anyway, in part to win back viewers who were fleeing the network after it correctly called hotly contested Arizona for Democrat Joe Biden on election night.

The settlement, if formally accepted by the judge, will end a case that has proven a major embarrassment for Fox News. If the case had gone to trial, it also would have presented one of the sternest tests to a libel standard that has protected media organizations for more than half a century.

Several First Amendment experts had said Dominion’s case was among the strongest they had ever seen. Still, there was real doubt about whether Dominion would be able to prove to a jury that people in a decision-making capacity at Fox could be held responsible for the network’s airing of the falsehoods.

Dominion accused Fox of defaming it by repeatedly airing, in the weeks after the 2020 presidential election, false allegations by Trump allies that its machines and the software they used had flipped votes to Biden — even as many at the network doubted the claims and disparaged those who were making them.

The company sued both Fox News and its parent, Fox Corp., and said its business had been significantly damaged.

During a deposition, Fox Corp. Chairman Rupert Murdoch, who founded the network, testified that he believed the 2020 election was fair and had not been stolen from Trump.

“Fox knew the truth,” Dominion argued in court papers. “It knew the allegations against Dominion were ‘outlandish’ and ‘crazy’ and ‘ludicrous’ and ‘nuts.’ Yet it used the power and influence of its platform to promote that false story.”

In his March 31 summary judgment ruling, Davis pointedly called out the news organization for airing falsehoods while noting how the bogus election claims persist, 2 1/2 years after Trump lost his bid for reelection.

“The statements at issue were dramatically different than the truth,” Davis said in that ruling. “In fact, although it cannot be attributed directly to Fox’s statements, it is noteworthy that some Americans still believe the election was rigged.”

In its defense, Fox said it was obligated to report on the most newsworthy of stories — a president claiming that he had been cheated out of reelection.

“We never reported those to be true,” Fox lawyer Erin Murphy said. “All we ever did was provide viewers the true fact that these were allegations that were being made.”

Fox said Dominion had argued that the network was obligated to suppress the allegations or denounce them as false.

“Freedom of speech and of the press would be illusory if the prevailing side in a public controversy could sue the press for giving a forum to the losing side,” Fox said in court papers.

In a 1964 case involving The New York Times, the U.S. Supreme Court limited the ability of public figures to sue for defamation. The court ruled that plaintiffs needed to prove that news outlets published or aired false material with “actual malice” — knowing such material was false or acting with a “reckless disregard” for whether or not it was true.

That has provided news organizations with stout protection against libel judgments. Yet the nearly six-decade legal standard has come under attack by some conservatives in recent years, including Trump and Republican Gov. Ron DeSantis of Florida, who have argued for making it easier to win a libel case.

Two Republican-nominated Supreme Court justices, Clarence Thomas and Neil Gorsuch, have publicly expressed interest in revisiting the protection.

Dominion’s lawyers argued that Fox made a deliberate decision to repeatedly air the false claims to appeal to viewers. They allowed guests to falsely claim that the company had rigged the election, flipped large numbers of votes to Biden through a secret algorithm, was owned by a company founded in Venezuela to rig elections for Hugo Chavez, the late president, and bribed government officials.

“What they did to get viewers back was start this new narrative that the election had been stolen and that Dominion was the thief,” Dominion lawyer Rodney Smolla said during a March hearing.

A mountain of evidence — released in the form of deposition transcripts, internal memos and emails from the time — was damaging to Fox even if some of it was only tangentially related to the libel argument.

Dominion has pointed to text and email messages in which Fox insiders discounted and sometimes overtly mocked the vote manipulation claims. One Fox Corp. vice president called them “MIND BLOWINGLY NUTS.”

Much of the material showed a network effectively terrified of its audience after its election night declaration that Biden had won Arizona. The race call infuriated Trump and many viewers who supported him.

One of Fox’s top news anchors, Bret Baier, noted the audience’s anger and suggested rescinding the call, even awarding the state to Trump.

“We don’t want to antagonize Trump further,” Murdoch said in a Nov. 16 memo.

Biden narrowly won Arizona, but two executives responsible for the accurate election night call lost their jobs because of it two months later. In an internal memo, Murdoch talked in mid-November about firing them.

Fox executives and anchors discussed how not to alienate the audience, many of whom believed Trump’s claims of fraud despite no evidence to back them up. Fox’s Tucker Carlson suggested a news reporter be fired for tweeting a fact check debunking the fraud claims.

Some of the exhibits were simply embarrassing, such as scornful behind-the-scenes opinions about Trump, whose supporters form the core of the network’s viewers. Text exchanges revealed as part of the lawsuit show Carlson declaring, “I hate him passionately,” and saying that “we are very, very close to being able to ignore Trump most nights.”

___

The Associated Pressreceives support from several private foundations to enhance its explanatory coverage of elections and democracy. See more about AP’s democracy initiative here. The AP is solely responsible for all content.

We want to hear from you.

Have a story idea or tip? Send it to the KSL NewsRadio team here.

AP

A photo taken of Matthew Perry in 2022....

Clayre Scott

Criminal investigation opened in relation to Matthew Perry’s death

A criminal investigation has been opened in relation to Matthew Perry's death due to high levels of ketamine found in his blood.

4 days ago

FILE - The United Nations (UN) headquarters are pictured in Geneva, Switzerland, Friday, Sept. 9, 2...

EDITH M. LEDERER, Associated Press

U.N. to vote on resolution that would grant Palestine new rights

The U.N. General Assembly is expected to vote Friday on a resolution that would grant new "rights and privileges" to Palestine.

16 days ago

President Joe Biden arrives at Chicago O'Hare International Airport to attend a political fundraise...

ZEKE MILLER and AAMER MADHANI, Associated Press

Biden says US won’t supply weapons for Israel to attack Rafah

Biden said the U.S. was still committed to Israel's defense, but that if Israel goes into Rafah, "we're not going to supply the weapons and artillery shells used."

17 days ago

Adult film actress Stormy Daniels, who just testified in the Trump hush money trial....

Associated Press

Adult film star testifies in Trump hush money case

Donald Trump's attorneys have unsuccessfully pushed for a mistrial during the testimony of porn actor Stormy Daniels. She was testifying at Trump's hush money criminal trial that she had a sexual encounter with Trump after meeting him at a Lake Tahoe celebrity golf outing where her studio was a sponsor.

18 days ago

This photo provided by NASA shows an Eta Aquarid meteor streaking over northern Georgia on April 29...

CHRISTINA LARSON, AP Science Writer

The Eta Aquarid meteor shower, debris of Halley’s comet, peaks this weekend. Here’s how to see it

The Eta Aquarid meteor shower, remnants of Halley's comet, peaks this weekend.

22 days ago

Actor Mark Hamill takes off sunglasses given to him by President Joe Biden, as he joins White House...

COLLEEN LONG, Associated Press

‘Star Wars’ actor Mark Hamill drops by White House for a visit with ‘Joe-bi-Wan Kenobi’

"Star Wars" actor Mark Hamill has dropped by the White House for a visit with President Joe Biden.

22 days ago

Sponsored Articles

a doctor putting her hand on the chest of her patient...

Intermountain Health

Intermountain nurse-midwives launch new gynecology access clinic

An access clinic launched by Intermountain nurse-midwives provides women with comprehensive gynecology care.

Young couple hugging while a realtor in a suit hands them keys in a new home...

Utah Association of Realtors

Buying a home this spring? Avoid these 5 costly pitfalls

By avoiding these pitfalls when buying a home this spring, you can ensure your investment will be long-lasting and secure.

a person dressed up as a nordic viking in a dragon boat resembling the bear lake monster...

Bear Lake Convention and Visitors Bureau

The Legend of the Bear Lake Monster

The Bear Lake monster has captivated people in the region for centuries, with tales that range from the believable to the bizarre.

...

Live Nation Concerts

All the artists coming to Utah First Credit Union Amphitheatre (formerly USANA Amp) this summer

Summer concerts are more than just entertainment; they’re a celebration of life, love, and connection.

Mother and cute toddler child in a little fancy wooden cottage, reading a book, drinking tea and en...

Visit Bear Lake

How to find the best winter lodging in Bear Lake, Utah

Winter lodging in Bear Lake can be more limited than in the summer, but with some careful planning you can easily book your next winter trip.

Happy family in winter clothing at the ski resort, winter time, watching at mountains in front of t...

Visit Bear Lake

Ski more for less: Affordable ski resorts near Bear Lake, Utah

Plan your perfect ski getaway in Bear Lake this winter, with pristine slopes, affordable tickets, and breathtaking scenery.

Fox, Dominion reach settlement over false election claims